Psychologia koloru w reklamie – Jak kolor wpływa na postrzeganie reklamy?

Każdego dnia ludzi otacza mnóstwo kolorów. Gdzie nie pójdą, tam atakuje ich feeria barw. Może to przysparzać wiele trudności osobom, które chcą stworzyć skuteczną reklamę. Jakich kolorów użyć na billboardzie, żeby się wyróżniał?

psychologia koloru w reklamie

Kolor w reklamie- kilka prostych wskazówek

Zanim przejdziemy do omówienia poszczególnych kolorów, przeczytaj kilka prostych porad. Pomogą Ci one w początkowej fazie wyboru.

Dostosuj kolor reklamy do miejsca

Zastanawiasz się, jakie znaczenie ma kolor reklamy w kontekście miejsca, w jakim będzie ona stała? Otóż znaczenie jest całkiem spore, chociaż niewiele osób na co dzień o tym myśli. To poważny błąd, ponieważ żeby billboard został zauważony, nie może zlewać się z tłem. Jak myślisz, czy zielona tablica reklamowa zamontowana na tle lasu zwróci na siebie uwagę przechodniów? No właśnie. Przemyśl zatem dobrze, gdzie zamieścisz swoją reklamę i dostosuj kolorystykę do miejsca tak, aby oferta miała szansę się wyróżnić.

Użyj kolorów marki

Masz wybrane kolory swojej marki, z którymi klienci Cię kojarzą? Świetnie! Użyj ich w swojej reklamie, żeby ludzie Cię rozpoznali. Wtedy chętniej skorzystają ponownie z Twoich produktów czy usług.

Zamierzasz zastosować na tablicy reklamowej lub billboardzie zupełnie inne barwy, które nie są zgodne z komunikacją Twojej firmy? Przemyśl to, gdyż odbierzesz tym samym możliwość dokonania zakupu zaufanym odbiorcom. Ludzie zapamiętują kolory, to pewnego rodzaju kodowanie. Jeśli zobaczą barwy swojej ulubionej marki, sięgną po nią dużo chętniej, niż po kolory, które z niczym im się nie kojarzą.

Dosłownie rzuć się w oczy

Chcesz, żeby Twoja reklama rzucała się w oczy? Zastanów się przez chwilę, jakich kolorów powinieneś użyć. Bingo! Chodzi o kolory kontrastowe. Kiedy dwie barwy lub więcej barw rywalizuje ze sobą, można osiągnąć efekt przykuwania uwagi. Jest jedno małe „ale”. Musisz dopasować kolory do przekazu. Co to oznacza? Jeśli reklamujesz produkt, który kojarzy się np. ze spokojem, ukojeniem, to nie najlepszym pomysłem będą krzykliwe kolory, które jeszcze do tego kłócą się między sobą. Duży kontrast może też wywołać chaos w głowie odbiorcy. Dlatego dobierając kolory reklamy, przemyśl najważniejsze aspekty, czyli co reklamujesz i kto jest Twoim klientem.

Psychologia kolory – co oznaczają poszczególne kolory?

Czarny – prostota i elegancja w jednym

Czerń jest niezwykle mocnym kolorem, który sprawdzi się idealnie na reklamie dużych, dobrze prosperujących firm. Co jest najciekawsze w tym kolorze? To, że łączy on w sobie prostotę i elegancję. Z koloru czarnego korzysta wiele prestiżowych marek, np. Chanel. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, żeby wykorzystać go na reklamie o charakterze minimalistycznym.

Kolor czarny kojarzy się z tajemnicą. Kto zaś nie lubi tajemnic? Tajemnicza aura przyciąga uwagę klienta, który pragnie rozwikłać zagadkę. To zachęca do zapoznania się z produktem lub usługą. Zaletą czerni jest też ponadczasowość. Nigdy nie wychodzi z mody i pasuje do wszystkiego. Stosunkowo łatwo zaaranżować więc reklamę z udziałem czarnego koloru. Produkujesz samochody, biżuterię lub inne prestiżowe dobra? Sięgaj po ten kolor bez zastanowienia.

Czysta biel – czysty zysk

Kolor biały kojarzy się większości osób z czystością. Z tego powodu z bieli w reklamach korzystają m.in. producenci środków czystości. Biel to klasyka i elegancja. Jesteś ciekaw, jak możesz zaaranżować reklamę z dodatkiem bieli? Postaw na białe tło. Kolor biały świetnie sprawdzi się w tej roli, gdyż doskonale widać na nim pozostałe kolory. Reklama nie będzie chaotyczna, odbiorca nie powinien mieć trudności z odczytaniem przekazu.

Biel to jasność, klarowność. Twoja marka prezentuje jasne, czyste zasady? Biały kolor jest dla Ciebie.

Zieleń, naturalnie

Kolor zielony jest człowiekowi niezwykle bliski, ponieważ kojarzy się z naturą. Zielona jest trawa, zielone są drzewa, czyli wszystko to, co kojarzy się z odpoczynkiem, relaksem, bezpieczeństwem. Wiesz, dlaczego wiele banków korzysta z zieleni? Nie, nie dlatego, żeby wzbudzić skojarzenie z dolarami, ale właśnie po to, aby klienci poczuli się bezpiecznie. Sprawia to, że chętniej korzystają z usług banku, zaciągają kredyty itp.

Dla kogo sprawdzi się kolor zielony w reklamie? Dla osób/firm, które wytwarzają produkty ekologiczne, żywność wegańską bądź wegetariańską. Śmiało możesz korzystać z zieleni także, jeśli zajmujesz się branżą ubezpieczeniową.

Energia koloru żółtego

Kolor żółty przywodzi na myśl ciepło i piękne, wakacyjne wspomnienia. Już od pierwszych lat dziecka, ucząc je kolorów, mówimy „żółty jak słońce”, bo właśnie ze słońcem nam się żółć kojarzy. Żółty to kolor, który dodaje energii i zachęca do działania. Z powodzeniem jest stosowany np. w przedszkolach i klubach malucha, bo wpływa pozytywnie na nastrój.

Jak użyć koloru żółtego w swojej reklamie? Ciekawym pomysłem będzie zaznaczenie na żółto najważniejszych informacji, które chcesz przekazać odbiorcy. Kiedy uważać na żółty kolor? Zachowaj szczególną ostrożność w jego stosowaniu, jeżeli reklamujesz dobra luksusowe. Żółty kojarzy się dość luźno, co mogłoby odebrać powagę i autorytet w takim wypadku.

Żółty kolor wzbudza zaufanie. Pamiętasz, jak wiele osób sięgało dawniej, a nawet wciąż sięga po herbatę Lipton? A wiesz, ile ludzi robi zakupy w IKEA i ciągle tam powraca? Kolor żółty ma w sobie moc, trzeba tylko umieć ją wykorzystać.

Moc czerwieni

Czerwony kolor ma w sobie coś, z czym trudno konkurować. To niebywała siła i energia, co przemawia za ciągłym jego wykorzystaniem w reklamach. Kolor czerwony krzyczy do przechodniów z wielu billboardów. Trudno go nie zauważyć.

Co musisz wiedzieć o czerwieni, zanim ją zastosujesz w swojej reklamie? To, że może wywoływać skrajne emocje. Z jednej strony czerwień to kolor miłości, który niczym motor napędza do działania. Z drugiej strony to ostrzeżenie. Jak bezpiecznie umieścić czerwony kolor na reklamie? Podobnie jak kolor żółty, idealnie nadaje się do wyróżnienia najważniejszych informacji. Twój potencjalny klient zapamięta to, co będzie umieszczone czerwoną czcionką na tablicy reklamowej.

Planujesz wyprzedaż lub jakąś akcję promocyjną? Sięgnij po czerwień bez wahania.

Niebieski spokój

Niebieski to kolor chłodny, który nie wzbudza żadnych kontrowersji. Co za tym idzie, wywołuje uczucie błogości i bezpieczeństwa. Użycie w reklamie koloru niebieskiego zwiększa szansę na zdobycie zaufania odbiorców. Jeśli masz wątpliwości, sprawdź, ile banków korzysta z koloru niebieskiego w swojej komunikacji.

Wybierając kolor niebieski, dajesz klientom odczuć, że jesteś prawdziwym profesjonalistą. Czy zawsze jednak niebieski tak świetnie się sprawdza? Niestety nie. Warto go unikać, jeśli pracujesz w przemyśle spożywczym. Jako że obniża on chęć na jedzenie, mógłby nie przyczynić się do zwiększenia sprzedaży.

Zamieszaj trochę kolorami

Już wiesz, co oznaczają konkretne kolory i kiedy możesz ich używać. Czy reklama z wykorzystaniem jednego koloru byłaby jednak pełna? Domyślasz się pewnie, że lepszym pomysłem jest użycie przynajmniej dwóch kolorów.

Zastanawiasz się, jak tego dokonać? Ponownie przemyśl, co reklamujesz i co chcesz przekazać odbiorcy. Jeśli np. sprzedajesz produkt luksusowy, możesz użyć połączenia koloru czarnego ze złotym. Z kolorem czarnym łączy się dobrze biały, ale żeby nie było tak banalnie, możesz dodać do czerni także żółty. Baw się kolorami, aż osiągniesz zamierzony efekt.

Dwa kolory to dla Ciebie mało? Skorzystaj z metody doboru kolorów triadycznych. Odważ się i eksperymentuj, ale pamiętaj, że reklama musi być czytelna. Nie zatrać tego kosztem zabawy kolorami, bo skutek może być odwrotny od tego, co chcesz osiągnąć.

Skorzystaj z pomocy

Przeczytałeś cały artykuł, ale nadal masz problem z doborem odpowiednich kolorów? Nie martw się, wszystko z Tobą w porządku. Wiele osób zmaga się z tym samym, dlatego korzystają z pomocy wykwalifikowanych osób. W internecie i poza nim z powodzeniem znajdziesz profesjonalistę, który znajdzie kolory na reklamę, które będą zgodne z Tobą i Twoim przekazem. Powodzenia!