Reklama zewnętrzna – co to jest? Rodzaje i przykłady

Reklama zewnętrzna, czyli billboard, to popularna forma promocji, która jest wykorzystywana w kampaniach marketingowych lub komunikacji z klientem już od wielu lat. Kierowana jest do odbiorców zewnętrznych i pozwala dotrzeć do wielu osób w jednym czasie.

Taka reklama może wykorzystywać różnego rodzaju nośniki umieszczane w lokalizacjach publicznych, na budynkach, w pobliżu autostrad czy innych często umieszczanych miejscach. Poszczególne formaty różnią się między sobą wielkością, sposobem montażu, a nawet przeznaczeniem.

Które z nich są najpopularniejsze i na jakie się zdecydować? Przybliżamy temat w tym artykule!

reklama zewnętrzna co to jest

Reklama zewnętrzna – co to jest?

Współczesny marketing nie porzucił tradycyjnych i sprawdzonych rozwiązań, takich jak reklama zewnętrzna. Nie powinno to dziwić, ponieważ billboardy, plakaty i inne formy reklam zewnętrznych są nadal skutecznym sposobem promowania swoich produktów lub usług. Oczywiście sceneria, a nawet ton reklam jest obecnie inny niż jeszcze kilka czy kilkanaście lat temu, ale dobrze wyeksponowana reklama zewnętrzna skutecznie oddziałuje na odbiorcę.

Reklama wielkoformatowa może być ustawiona w dogodnej lokalizacji, na przykład w pobliżu autostrad i dróg ekspresowych, co sprawia, że zobaczy ją wielu odbiorców. I to wielokrotnie. W ten sposób znacznie łatwiej zbudować świadomość marki, produktu lub usługi w umysłach potencjalnych klientów.

A co składa się na reklamę zewnętrzną? Kilka elementów: projekt, dobór nośnika (np. billboard naścienny lub wolnostojący) i lokalizacja. Każdy z tych czynników jest ważny, a w doborze dwóch ostatnich możemy Wam pomóc.

Sprawdź najpopularniejsze rodzaje reklam zewnętrznych!

Billboardy naścienne

Billboardy naścienne to – jak sama nazwa wskazuje – reklama umieszczana na ścianie budynku, zarówno w jego wnętrzu, jak i na zewnątrz. Taki billboard można zamontować w centrum miasta lub wynająć przestrzeń reklamową w galerii handlowej lub innym często uczęszczanym miejscu, aby codziennie docierać do setek, a nawet tysięcy nowych odbiorców.

Billboardy naścienne są dostępne w trzech standardowych wymiarach, więc jeśli zlecasz projekt i druk firmie zewnętrznej, możesz mieć pewność, że doskonale wpasuje się on w ramy tablicy.

Nowoczesne billboardy naścienne można dodatkowo wyposażyć w podświetlenie LED, co pozwala na zaprezentowanie reklamy także po zmroku. Ponadto użycie odpowiednich atestowanych materiałów umożliwia wykonanie billboardu, który zachowa swój wygląd przez bardzo długi czas. I to bez względu na warunki panujące na zewnątrz.

Billboardy przestawne

Reklamy zewnętrzne są często umieszczane w pobliżu dróg i autostrad, co pozwala na ich stałą ekspozycję i dotarcie do dużej liczby odbiorców w krótkim czasie. Taka lokalizacja wiąże się jednak z koniecznością wykorzystania innego nośnika niż naścienny.

Jedną z opcji są billboardy przestawne, które z powodzeniem można postawić w tak zwanym„szczerym polu”, ponieważ nie wymagają one montażu naściennego. Zamiast tego posiadają one solidny stelaż, który można ustawić praktycznie w dowolnym miejscu. Dodatkowym atutem jest fakt, że billboardy przestawne można łatwo zdemontować i przenieść w inne miejsce, jeżeli zajdzie taka potrzeba.

Do wyboru są aż 3 opcje:

  • na jednej nodze,
  • na dwóch nogach,
  • na stopie rurowej (tzw. megaboard).

Poszczególne billboardy przestawne różnią się stelażem i montażem, ale zasada ich działania jest podobna. Tablice reklamowe nie muszą być stale związane z gruntem, więc nie wymagają pozwolenia na budowę, mogą być przetransportowane do nowej lokalizacji, a za stabilność odpowiada dodatkowe obciążenie (np. za pomocą krawężników drogowych).

Billboardy trwale związane z gruntem

Podobną propozycją są billboardy stale związane z gruntem, z tym że w tej propozycji tablica jest na stałe zakotwiczona w ziemi. Dzięki temu można uzyskać znacznie większą stabilność, co może mieć spore znaczenie w przypadku mocno odsłoniętych powierzchni, gdzie pojawiają się silniejsze podmuchy wiatru.

I znowu – billboardy dostępne są w kilku wersjach:

  • reklama na jednej nodze,
  • reklama na dwóch nogach,
  • reklama na stopie rurowej (tzw. megaboard),
  •  

Ciekawym rozwiązaniem jest ostatnia opcja, czyli longboard. Długi, potężny billboard jest widoczny z daleka, co pozwala na doskonałe wyeksponowanie reklamy. Co więcej, powierzchnię reklamową można zadrukować z dwóch stron, aby jeszcze lepiej wykorzystać potencjał promocyjny!

Billboardy wielkoformatowe

Longboard robi wrażenie i zwraca uwagę, ale można pójść jeszcze o krok dalej i postawić na reklamy wielkoformatowe, aby zmaksymalizować efekt marketingowy. Takie reklamy sprawdzają się zarówno w mieście (przy czym należy pamiętać o mocno ograniczonej przestrzeni), jak i w innych lokalizacjach (np. pobocza dróg).

Wielkoformatowe reklamy z pewnością zwrócą uwagę potencjalnego klienta, zwłaszcza gdy postawisz na dodatkowe efekty świetlne. W ten sposób zadbasz nie tylko o to, aby Twój baner był widoczny o każdej porze dnia i nocy, ale również wzmocnisz promocję poprzez wyróżnienie plakatu.

W przypadku wielkoformatowych reklam niezwykle ważna jest ich stabilna konstrukcja, dlatego tablice są umieszczone na kilku stopach żelbetowych prefabrykowanych, co zapewnia wysoką trwałość i odporność na różne, nawet najtrudniejsze, warunki atmosferyczne.

Jaką reklamę zewnętrzną wybrać?

Reklamy wielkoformatowe to doskonała opcja, jeśli chodzi o długoterminową strategię marketingową, ponieważ zapewnia nawet wieloletnią ekspozycję i możliwość dotarcia do szerokiego grona odbiorców.

Aby jednak w pełni wykorzystać potencjał promocyjny billboardów i tablic reklamowych, należy wziąć pod uwagę kilka różnych czynników. Oto one:

Lokalizacja

Billboardy i tablice reklamowe powinny znajdować się w strategicznych, dobrze wyeksponowanych miejscach, aby przekaz dotarł do jak największej liczby odbiorców. Mogą to być centra miast czy pobocza/okolice często uczęszczanych dróg.

Projekt

Informacje powinny być przekazane w czytelny sposób, a jednocześnie przykuwać wzrok. Co więcej, projekt powinien był łatwy i „szybki” w odbiorze, aby zapadał w pamięć nawet po krótkotrwałym kontakcie odbiorcy z klientem.

Wielkość

Nie zawsze największa reklama jest najlepsza, zwłaszcza gdy masz do dyspozycji ograniczoną przestrzeń (np. w centrum miasta). Dlatego też to wybór lokalizacji wpływa często na ostateczną wielkość reklamy zewnętrznej.

Trwałość

Warto sięgać po trwałe i bezpieczne rozwiązania, ponieważ pozwalają one na wieloletnią eksploatację banerów, co jest niezmiernie ważne w naszym zmiennym klimacie. Co więcej, estetyczny stelaż i konstrukcja również zapewniają lepsze wrażenia wizualne.

Mieszanka tych czterech elementów pozwala na dobór najlepszego nośnika reklamowego dla własnych potrzeb. Niezależnie od tego, czy chcesz wypłynąć ze swoją marką na szerokie wody, czy jesteś bardziej zainteresowany skierowaniem reklam do konkretnego segmentu rynku, warto postawić na sprawdzone rozwiązania, które marketerzy z powodzeniem stosują od lat.

Podsumowanie

Reklamy zewnętrzne, czyli popularne billboardy, to jedna z tradycyjnych metod promocji firmy, produktów lub usług. I chociaż współcześnie wiele kampanii marketingowych ma miejsce w internecie, to sprawdzone rozwiązania nadal dają świetne efekty.

Nie inaczej jest w przypadku reklam zewnętrznych, które są cenione za swoją trwałość, możliwość dotarcia do wielu osób jednocześnie czy doskonałą ekspozycję – zarówno w zatłoczonych miastach, jak i w pobliżu dróg.

Rynek oferuje kilka różnorodnych konstrukcji billboardów, a każda z nich ma trochę inne zastosowanie. Co jednak najważniejsze, każda opcja jest inwestycją w swoją markę – inwestycją o dużej stopie zwrotu. O tym jednak najlepiej przekonać się osobiście.